Uppförandekod
Svenska lotterier och insamlingar AB ägs av IOGT-NTO. Våra ägare ställer höga krav på att verksamheten är varaktig, professionell och långsiktigt hållbar. Vårt uppdrag är att driva lotterier och insamlingar för att stärka det svenska civilsamhället. Vi ska driva verksamheten ansvarsfullt och etiskt.
För ägarna till Svenska lotterier och insamlingar AB är det viktigt att bedriva verksamheten så att den främjar hållbar utveckling, både socialt och ekologiskt. Genom vår uppförandekod vill vi verka för att alla de varor och tjänster som köps in är producerade under hållbara och ansvarsfulla förhållanden.
Vi ställer motsvarande krav på våra utvalda leverantörer, vilket innebär att leverantören ska respektera uppförandekoden, att de gör sitt yttersta för att uppnå kraven inom den egna verksamheten och att de arbetar aktivt för att den efterlevs hos anlitade underleverantörer.
Varor och tjänster som levereras skall vara förenliga med FN:s Global Compact:s 10 principer (www.unglobalcompact.org). Principerna baseras på FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna, ILO:s grundläggande konventioner om de mänskliga rättigheterna i arbetslivet, Riodeklarationen samt FN:s konvention mot korruption.
Uppförandekoden utgör ett övergripande ramverk som hjälper alla inom vår organisation att fatta rätt beslut i vardagen och ger oss riktlinjer för hur vi ska bedriva vår verksamhet och arbete på ett etiskt, socialt och miljömässigt bra sätt. Uppförandekoden kompletteras med mer detaljerade regler och riktlinjer i olika policys för enskilda områden samt i de aktuella regelverken.
Överträdelser
Vi måste alla reagera, agera och ta ansvar om någon bryter mot våra överenskomna riktlinjer.
Allvarliga eller upprepade överträdelser av uppförandekoden kan leda till åtgärd eller påföljd enligt reglemente, licensregler eller arbetsrättsliga regleringar (där dessa är tillämpliga). Om en leverantör upprepat eller allvarligt bryter mot uppförandekoden ska aktuella avtal upphöra.
Lagar och förordningar
Leverantören ska följa gällande lagar, förordningar, föreskrifter och standarder samt kollektivavtal relevanta för sin verksamhet samt inneha samtliga för verksamheten nödvändiga tillstånd, licenser och registreringar.
Affärsetik
Verksamheten ska bedrivas enligt god affärssed, främja fri konkurrens och hålla en hög etisk standard. Ingen form av korruption, mutor, penningtvätt eller otillåten konkurrensbegränsning är tillåten.
Det får inte förekomma direkt ägande av eller väsentligt samarbete med alkohol-, tobaks-, pornografi- eller vapenindustrin.
Informationshantering
Konfidentiell information som rör vår eller våra kunders verksamhet får bara användas för det ändamål den är avsedd.
Mänskliga rättigheter
Människors lika värde
Leverantören ska stödja och respektera internationellt deklarerade mänskliga rättigheter och behandla sina anställda och leverantörer rättvist, jämställt och med respekt för alla människors lika värde. Leverantören ska ha rutiner för att utvärdera risken för att de genom sin verksamhet medverkar till kränkningar av de mänskliga rättigheterna.
Arbetsrätt
Föreningsfrihet
Leverantören ska främja anställdas rättighet att organisera sig i fackföreningar samt deras möjlighet till kollektiva förhandlingar utan rädsla för bestraffning, hot eller ofredande.
Leverantören ska följa ordningen på den arbetsmarknad där verksamheten bedrivs och inneha kollektivavtal.
Tvångsarbete
Allt arbete ska ske under frivilliga former. Ingen form av tvångsarbete eller arbete kopplat till någon form av hot eller bestraffning är tillåten. Inga anställda får tvingas deponera värdeföremål eller identitetspapper hos sin arbetsgivare.
Diskriminering och förtryck
Diskriminering oavsett grund, får inte förekomma vid vare sig rekryteringsförfarande, lönesättning, utbildning, befordran eller uppsägning. Leverantören ska också se till att trakasserier, mobbning, hot, förtryck eller annan kränkande behandling inte förekommer.
Barnarbete
Barnarbete får inte förekomma. Saknas nationell lag mot barnarbete i det land där verksamheten bedrivs, får ingen anställas som är under 15 år.
Arbetsvillkor
Alla anställda ska ha skriftliga anställningsavtal översatta till ett språk de förstår. Alla anställda ska ha rätt till lagstadgad ledighet inklusive sjuk- och föräldraledighet.
Löneavdrag som disciplinär åtgärd är inte tillåtet. Lön ska utbetalas regelbundet, direkt till anställda, på utsatt tid och till fullo.
De som arbetar för leverantören under anställningslika förhållanden ska också behandlas i enlighet med dessa principer.
Arbetsmiljö och säkerhet
Leverantören ansvarar för att egna arbeten är planerade och utformade så att arbetsmiljön blir säker att vistas i. Leverantören ska arbeta systematiskt och förebyggande för att ständigt förbättra arbetsmiljö och hälsa. Olycksfall och arbetsskador ska förebyggas och incidenter skall alltid rapporteras.
Alla som arbetar för leverantörens räkning ska regelbundet utbildas i säker arbetsmiljö och relevant information ska finnas lättillgänglig på ett språk som alla verksamma förstår. Anställda ska få utbildning om de eventuella hälsorisker som arbetet kan medföra, inklusive brandsäkerhet, farliga arbetsmoment och första hjälpen.
Arbetsgivaren ska, så långt det är möjligt, tillhandahålla relevant skyddsutrustning och se till att information om hälsa och säkerhet finns lättillgänglig på arbetsplatsen. Leverantören ska se till att alkohol och droger inte brukas under arbetstid på arbetsplatsen och alla verksamma, oavsett anställnings- eller kontraktsform, ska omfattas av olycksfallsförsäkring.
Miljö
Miljöansvar
Leverantören ska stödja och respektera skyddet av miljön och ta initiativ för att främja ett större miljöansvar.
Miljöteknik
Leverantören ska uppmuntra utveckling och spridning av miljövänlig teknik.
Bekämpning av korruption
Mutor och utpressning
Det är strikt förbjudet för alla medarbetare och uppdragstagare att, direkt eller indirekt, erbjuda, ge, begära eller ta emot mutor eller otillbörliga förmåner. Likaså tolererar vi ingen form av utpressning.
Representation
Representation och gåvor ska präglas av öppenhet, måttfullhet och alltid ha ett naturligt samband med affärsrelationen.
Efterlevnad och uppföljning
Vi kräver att underleverantörer följer uppförandekoden. Genom att acceptera uppförandekoden ger leverantören sitt medgivande till att det kan utföras kontroller för att försäkra sig om att uppförandekoden efterlevs.
Sådana kontroller kan även genomföras av en oberoende tredje part. I det fall en anställd, partner, leverantör eller underleverantör misstänker att det förekommer överträdelse av lagar, bestämmelser eller denna uppförandekod skall det finnas en utpekad person till vilket detta kan anmälas med möjlighet att vara anonym.
Om leverantören avviker från villkoren i uppförandekoden och om förbättringar inte sker inom överenskommen tid, kan det affärsmässiga samarbetet avslutas.
Anmälan görs till:
Patrik Dalson, Compliance Officer
E-post: patrik.dalson@svenskalotterier.se
Mobilnr: +4670-250 28 64